Pages

Friday 8 February 2013

Setiap Manusia Boleh Berubah

Assalamualaikum w.b.t

Di dunia ini tiada manusia yang sempurna dan kerana itu, setiap manusia pernah melakukan kesilapan. Tapi setiap manusia juga mempunyai peluang untuk membetulkan kesilapan dan berubah ke arah kebaikan. Am I right ? Dosa sesama manusia haruslah dipohon keampunan daripada manusia. Manakala dosa kepada Allah haruslah dipohon keampunan kepada Allah. Walau sebesar manapun dosa yang kita lakukan In Shaa Allah diampunkan kerana Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud :
Sesungguhnya Allah sangat gembira dengan taubat hambaNya daripada gembiranya seorang yang kehilangan bekal bersama untanya di sebuah padang yang tandus kemudian dia mendapatkannya kembali unta itu.

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Riwayat tersebut menerangkan bagaimana gembiranya Allah apabila hambaNya yang melakukan dosa lantas segera bertaubat berbanding gembiranya seseorang yang telah mendapatkan kembali untanya selepas kehilangan bekalan dan unta di padang pasir. Begitulah sifat penyayang Allah kepada hambaNya.

Masihku ingat lagi kata-kata seorang kawan apabila kami membincangkan tentang perubahan diri daripada keperihalan lalu yang salah. Katanya,  "Dalam melakukan perubahan, masa lampau dah tak penting lagi. Yang penting ialah meneruskan masa depan tanpa kembali pada yang telah ditinggalkan"

Tertarik dengan satu kisah silam seorang blogger terkenal kat Malaysia ini iaitu Maria Elena. Seorang yang dahulunya berperwatakan selamba, tidak berhijab seperti sekarang dan bebas bergaul antara lelaki dan perempuan. Saya nak kongsikan kat sini post yang diambil dari blog beliau sendiri yang bertajuk PEGANG PEGANG . Moga-moga ada manfaat. :)

Suka entri nie? Kalau suka Klik 'Like' bole?

2 comments:

Sayidah Napisah said...

yup betul. kenangan lalu bukan untuk dikenang. tapi untuk diambil pengajaran dan dijadikan sempadan. :)

Muhamad Zaki khairul said...

:)